Gevormd uit Sterrenstof

no download mac slots games flash online casinos best roulette bonuses online casinos that accept canadian credit card http://www.narea.org/ssfm/best-us-online-casinos.html casino that play for real money high roller casino bonus casino gambling web casino payment methods

https://www.euro-online.org/enog/inoc2007/Papers/mac-slots.html https://www.euro-online.org/enog/inoc2007/Papers/m http://www.euro-online.o

Een nieuw stofje

door op jun.04, 2012, onder Sterrenstof

wolkenDe ‘stofvrije’ periode op deze site duurt al even. Ik kan niet beloven dat er heel veel nieuw stof komt, maar nu toch maar een eerste poging tot – nou ja, dat waren wel weer genoeg stofgrapjes, dus gewoon, een poging de site weer wat nieuw leven in te blazen.

Deze keer geen beschouwing, maar… een preekschets. Begin mei mocht ik voorgaan in de evangelische gemeente De Rank om Groningen (mijn eigen gemeente), om te spreken over het jaarthema ‘Geloof werkt’. Subthema was: geloof werkt in zorg voor de schepping. Dit mede naar aanleiding van ‘Het boek van de natuur’ dat ik afgelopen herfst uitbracht met Reinier Sonneveld.

Voor de niet-gelovige blogbezoekers, het onderstaande is de korte samenvatting van een preek. Nu zijn preken bedoeld om de gelovigen iets te leren over de Bijbel en op te roepen hun leven volgens Bijbelse normen te leiden. Wat die normen zijn, tjsa, daar wordt nogal eens over gesteggeld. Maar deze preek was niet bedoeld om in te gaan op het hoe en waarom van Genesis 1-3.

Lees het dus als een preekschets!

Geloof werkt – in de omgang met de schepping

Het stond onlangs in het EO-blad Visie. Vier lezers kregen de vraag voorgelegd of ze wel eens wat aan het milieu deden. Eén lezer reageerde: ‘Nee, want ik weet dat de aarde zeker nog duizend jaar mee gaat’. Ik was het niet met deze opmerking eens. Ik geloof dat God een plan heeft met deze planeet waarop wij leven, dus verwacht ik niet dat de aarde zomaar vernietigd wordt. Maar dat plan, daar maken wij deel van uit. Wij zijn aangesteld als rentmeesters over de aarde, om hem namens God te beheren. En als we ons deel niet doen, kan dat gevolgen hebben.

Waarom is de aarde belangrijk? In Genesis 1:1 lezen we dat God de hemel en de aarde heeft geschapen. Alles wat we zien, van zandkorrels tussen onze tenen tot sterren die eindeloos ver weg staan is door Hem gemaakt. Daarom alleen als is de schepping iets om respectvol mee om te gaan.
God schiep ook de mens en gaf hem opdrachten mee: Gen 1: 28 de aarde bevolken en er over heersen, Gen 2:15 de aarde bewerken en erover waken. Die opdrachten zijn niet ingetrokken na de zondeval. Alleen het baren (bevolken) zou een last worden net als het bewerken.

God geeft nog steeds om Zijn schepping. Lees de laatste twee hoofdstukken van Job er maar op na, of Psalm 104. In vers 29 en 30 lezen we dat de schepping afhankelijk is van God: verbergt Hij zijn gelaat, dan sterft alles. De schepping was niet iets van het begin der tijden, ieder grassprietje, ieder mensenkind (Psalm 139) is een schepsel van God.
De mens staat centraal als ‘kroon op de schepping’. Maar ook mussen en de leliën van het veld zijn belangrijk voor God. Kan je God liefhebben en ondertussen kapot maken wat van Hem is?
In Romeinen 8:21 lezen we dat de schepping zal worden bevrijd. Lees vers 18-23 maar eens. Net zoals wij mensen verlangen naar verlossing van ons sterfelijk lichaam, zo zucht de schepping om bevrijding uit de slavernij van de vergankelijkheid. Zullen wij in dit leven verlost worden? Nee, de volkomen verlossing bereiken we pas in de hemel. Zal de schepping ooit weer volmaakt worden? Nee, dat gebeurt pas in de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Maar net zoals wij nu al streven naar de volmaaktheid (steeds meer op Jezus gaan lijken), zouden we ook moeten streven naar een volmaakte aarde – hoewel we weten dat we die niet zullen bereiken. Wij zijn immers aangesteld om voor de aarde te zorgen?

Behalve dat de aarde het waard is, omdat ze een schepping van God is, is er nog een goede reden om voor de aarde te zorgen: onze naaste. Lees Mattheüs 25: 31-40 maar eens.
We zien uit naar de nieuwe hemel en aarde. Maar dan zullen we ook geoordeeld worden. Misschien zegt u nu: maar ik ken hier geen hongerigen. In de tijd van Jezus woonden de hongerigen vlakbij. Je kwam ze overal tegen. Nu zijn ze ver weg. Maar ze zijn er.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de kinderen die onze kleren naaien in sweatshops in Azië? Hoe zit het met de mijnwerkers die vergiftigd worden terwijl ze mineralen delven voor onze mobieltjes? Hoe zit het met de kap van regenwouden, omdat de koeien die onze hamburgers leveren grasland nodig hebben? Hoe zit het met de giftige afvalhopen die wij hebben geproduceerd, maar die in Afrika of Azië gedumpt zijn?
Ja maar, kan ik daar wat aan doen? Misschien niet alles. Maar denk eens aan de gelijkenis van de talenten. Drie knechten kregen 5, 3 of 1 talent. Twee handelden er mee naar vermogen. De derde deed niets. Wat gebeurde er? Hij verdween in de buitenste duisternis. “Ik was hongerig, maar gij hebt mij niet gevoed.”

Wij mogen genieten van het goede dat de schepping ons biedt. God heeft het volk Israël de opdracht gegeven een aantal grote feesten te geven. Maar: bij die feesten moest je ook de armen betrekken. Dat hoorde bij de opdracht. Dus ja, wij mogen genieten van wat de schepping ons biedt – op voorwaarde dat we ook anderen laten meegenieten.

Hoe moeten we dit handen en voeten geven? Stapje voor stapje. Begin eens met een fair trade product te kopen. Maakt dat uit? Ja, het is in ieder geval beter dan niets doen. En misschien later nog een product, en zo verder.
Denk na: waarom heb ik een nieuw mobieltje nodig, een nieuwe tv, auto, kleren? Eer ik God met deze aankoop? Als dat zo is, prima. Maar denk er over na.
Voor meer praktische tips kunt u bijvoorbeeld ‘Het Goede Leven’ lezen, van theoloog en publicist Reinier Sonneveld. Een radicaal en Bijbels boek (hoe kan een Bijbels boek niet radicaal zijn…). Uitgeverij Buijten en Schipperheijn, nog overal verkrijgbaar.
En zoek op internet eens naar organisaties als Time to Turn (speciaal gericht op jongeren), de Noach Alliantie of A Rocha

Nog een lijstje met tips:
I) Eerlijk zijn over kosten – veel producten zijn goedkoop, omdat er kinderarbeid aan zit, of omdat de producenten zijn afgeperst. Koop eens wat fairtrade producten. Werkt dat? Niets doen werkt minder goed.
II) Genoeg is genoeg. Wat hebt u nodig om van te leven? Wat doet u met wat er over blijft?
III) Eerlijk delen – ook met toekomstige generaties. Misschien duurt het nog even voordat Jezus terugkomt!
IV) Voorzichtig zijn – ook als u twijfelt over het broeikaseffect, zuinig zijn met energie blijft beter voor het milieu dan verspilling.
V) Maar de laatste tip is: het is aanbidding van God wanneer we genieten van de schepping. Niet alleen door een boswandeling, ook via je bord.

En de laatste tip: blijf genieten van de schepping, maar zorg ervoor dat iedereen kan meegenieten!

René Fransen

Please follow and like:
:,

2 Reacties op dit artikel

  • gert korthof

    Goed gedaan voorganger Fransen!

    nog een tip:

    VI) Eerlijk zijn over kosten – vlees in de supermarkt is te goedkoop, omdat er dierenleed aan zit. U spaart geld uit ten koste van het welzijn van het dier. Koop eens biologsiche kip of nog beter: vegetarisch vlees.

  • nijkamp

    Van alles wat hier is genoemd is wel waar, maar je moet wel realistisch blijven. Er zijn wel even 6 miljard mensen op deze aardbol waarvan een klein deel christelijk zal zijn, en je ziet het aantal nog steeds drastisch krimpen volgens de laatste peiling op het nieuws.Maar eigenlijk lees je niet zo bijster veel over dieren in de bijbel in het kader van hun welzijn. Toen Jezus die bezetenen bevrijde, en dat die vroegen, dat zij in die varkens mochten varen waarna die in het water stormden was natuurlijk ook geen pret voor die varkens die allen verdronken(matt-8-28-34)
    En kun je je tevens afvragen dat joden varkens hielden?
    Toen Israël door de woestijn trok, met een kleine miljoen mensen, en vlees wilden kregen de mensen een
    grote zwerm kwakkels te eten dat zijn wel heel veel vogels. zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.
    mensen die in die tijd naar de tempel gingen,met Pasen of anders, dan lees je de één nam twee duiven een ander een schaap al naar gelang draag vermogen, dat moet nogal een veestapel zijn geweest want er woonden nogal veel mensen in Jeruzalem, en mensen kwamen natuurlijk ook van buiten de stad, regio en dan zo,n
    grote koe die door de priesters toch uit eindelijk verbrand werd, dat moet toch een stank en rook geweest
    zijn. En wij mensen zijn natuurlijk wel op de super aangewezen, niemand kan zonder als je geen honger wilt lijden, maar zo gezegd het vreet wel aan je gevoelens,net zo als met melkvee en kalveren, maar we zijn kennelijk toch een beetje een roofdier.

Laat een reactie achter

Op zoek naar iets specifieks?

Gebruik de onderstaande zoekfunctie om op deze site te zoeken:

Nog steeds niet gevonden waar je naar zocht? Laat dan een reactie achter of neem contact met ons op via de site.